Hogyan javulhat, Magyarországon - Az oktatás helyzete, ennek jártam utána!
Az én személyes meglátásom az, hogy a finn-oktatási módszer és a magyar-oktatási módszer összeolvasztása és alkalmazása, vezethet eredményes és hatékony oktatásra, Magyarországon!
A Finn-oktatási módszertan, a gyakorlati tanulásra épül, míg a magyar-oktatási módszer az elméletenalapul módszertanra épül.
Ennek a két módszernek az összeolvasztásával és egy hosszú távú tisztességesen vállalható alaptantervvel kell rendelkezni, ahhoz hogy megalapozzuk, és helyes mederbe visszatereljük, a magyar oktatási rendszert!
A Magyarországi tanároknak fontos az autonómia, az oktatás területén az integráció segítésében és a szegregáció radikális visszaszorítása érdekében.
Valamint az anyagi megbecsülés és tisztességes munkájukért való elismerés!
A Bizalom feléjük kulcsfontossággal bír!
Kell a bizalom a tanárok felé ahhoz, hogy a magyar oktatási színvonal növekedéshez induljon és javuljon!
Fontos szemelőt tartani azt, hogy nem
fog javulni a helyzet azzal, hogy cenzúrázzuk a tanárok munkáját, ilyen nincs
és nem is feladata a kormányzatnak!
Egy feladata van, ami összetett:
- Biztosítani ingyenesen a tankönyveket, taneszközöket, a képzésekhez a diákok és hallgatók számára. Ahogy a finneknél van!
- Bérezés tisztességessé és arányossá tétele, ez kiterjed az összes társadalmi munkahelyzetre is. Ahogy a finneknél van!
- Autonómiát kell biztosítani a tanárok részére, hogy kicsit eltérve a tanmenet kereteitől,
- Szabadon eltérhessenek és fejlesszék, a diákok testi- lelki- szellemi és gyakorlati készségeinek a képességét. Ahogy a finneknél van!
Mi a magyar oktatással szembeni "alap" elvárás szempontja?
Ismerni a múltat, ismerni a jelen kihívásait és felkészíteni az új generációt az új technológiákra!
Ha a múlt tapasztalatait nem ismerjük, meg és nem tanulunk, belőle semmit tanulni. Akkor jövőt sem tudunk teremteni, a rohamosan fejlődő technológiával, és a gyorsan kiöregedő szakember hiánnyal pár éven belül 4500 pedagógus fog pluszba hiányozni a rendszerből és ez még kiegészül azzal, hogy, ha valaki az oktatási státusztörvény miatt mond fel az iskolákban, akkor felvetődik jogosan a kérdés, hogy: Ki fogja tanítani pár éven belül az új nemzedéket?
Nem lehet mindent a digitalizációra és a robotokra bízni, mert az lexikális és gyakorlati tudást nem tudják átadni a gyerekeknek, amit a tanulás készségeken keresztül sajátít el alapjaiban, az iskolában tanórán a gyermek
Tehát ahhoz, hogy az elméletben "jól tanuló" magyar diákok, használni is tudják a már megszerzett tudást, gyakorlatra van szükség!
A finn módszertant átvéve
– A gyakorlatot és a magyar elméleti módszertant ezzel összedolgozva, kell oktatni a diákokat, hogy motiváltak, érdeklődőtek és hatékonyak legyenek majd a szakmáikban, a munka világában!
Mit kell tennie ezért, ennek tükrében a magyar tanároknak?
- Elméleti tudást biztosítani, kritikus gondolkodásra tanítani a diákokat, autonóm módon!
- Illetve motivációs feladatokon keresztül, belevinni a tanulandó témaköröket, feladatokat, házidolgozatokat, projektfeladatokat és tételeket a mindennapi gyakorlatba!
- Szabad információ és forrás használata szükséges, a kerettanterv mellett.
- Okos eszköz használat, melyet használhat, akár órán is a tanulásra a diák, akár a tanára instrukciója szerint is!
Ez is segíti - a bizalom, illetve az autonómia létfenntartását, ami egyensúlyt teremt, és jobb hangulatot biztosít, a diákok, a szülők és a tanárok számára is!
Motiváltan tanulni eredményesebb és hatékonyabb, mint csak leadva az anyagot és másnap visszakérdezni!
Jogosan merülhet fel az a kérdés, hogy az új Alaptanterv (a NAT) és az új státusztörvény diktátum mellett, a jelenlegi oktatási rendszerben is lehet-e alkalmazni mindezt?
A válasz: Igen lehet!
Hiszen az Alaptörvény kimondja, hogy a szülő dönti el, a felnőtté válásig, hogy hol taníttatja a gyermekét, ő felel érte, és ha iskolába jár, akkor a tanára, akire rábízták, hogy tanítsa a gyerekét!
A pedagógus feladata pedig ezt végrehajtani, hiszen ezért tanító és nevelő, pedagógus személyről beszélünk!
Az autonóm tanítás FONTOS eleme az oktatásnak és SZERVES RÉSZE annak!
Emiatt hatékony és jó eredményt hoz, a magyar oktatás minőségébe és a finn-oktatási módszertan, teljes átvétele és közös alkalmazása a magyar oktatási módszertannal.
A tanárok helyzetében, akkor lesz igazán lélekmelengető változás, ha így tanítanak a státusztörvény megjelenése után is!
Tehát a tanároknak nem kell félniük és nem kell aggódniuk, mert Ő rájuk van bízva, a szülők által a gyerek, aki:
- Tanulni szeretne
- Fejlődni szeretne és
- A gyakorlatban is szeretné a munkavilágába alkalmazni a megszerzett tudását gyakorlat útján
- Ami szerves részét képezi majd az
ország gazdasági fejlődésének leendő munkáján keresztül.
/Cikket írta: Kundrák Dávid, 2023. 12. 21./
Megjegyzések
Megjegyzés küldése