Hogyan javulhat, Magyarországon - Az oktatás helyzete, ennek jártam utána!

Az én személyes meglátásom az, hogy a finn-oktatási módszer és a magyar-oktatási módszer összeolvasztása és alkalmazása, vezethet eredményes és hatékony oktatásra, Magyarországon!

A Finn-oktatási módszertan, a gyakorlati tanulásra épül, míg a magyar-oktatási módszer az elméletenalapul módszertanra épül. 

Ennek a két módszernek az összeolvasztásával és egy hosszú távú tisztességesen vállalható alaptantervvel kell rendelkezni, ahhoz hogy megalapozzuk, és helyes mederbe visszatereljük, a magyar oktatási rendszert!

A Magyarországi tanároknak fontos az autonómia, az oktatás területén az integráció segítésében és a szegregáció radikális visszaszorítása érdekében.

Valamint az anyagi megbecsülés és tisztességes munkájukért való elismerés! 

A Bizalom feléjük kulcsfontossággal bír! 

Kell a bizalom a tanárok felé ahhoz, hogy a magyar oktatási színvonal növekedéshez induljon és javuljon! 

Fontos szemelőt tartani azt, hogy nem fog javulni a helyzet azzal, hogy cenzúrázzuk a tanárok munkáját, ilyen nincs és nem is feladata a kormányzatnak! 

Egy feladata van, ami összetett: 

- Biztosítani ingyenesen a tankönyveket, taneszközöket, a képzésekhez a diákok és hallgatók számára. Ahogy a finneknél van!


- Bérezés tisztességessé és arányossá tétele, ez kiterjed az összes társadalmi munkahelyzetre is. Ahogy a finneknél van!

 

- Autonómiát kell biztosítani a tanárok részére, hogy kicsit eltérve a tanmenet kereteitől, 


- Szabadon eltérhessenek és fejlesszék, a diákok testi- lelki- szellemi és gyakorlati készségeinek a képességét. Ahogy a finneknél van!


Mi a magyar oktatással szembeni "alap" elvárás szempontja?

Ismerni a múltat, ismerni a jelen kihívásait és felkészíteni az új generációt az új technológiákra!

Ha a múlt tapasztalatait nem ismerjük, meg és nem tanulunk, belőle semmit tanulni. Akkor jövőt sem tudunk teremteni, a rohamosan fejlődő technológiával, és a gyorsan kiöregedő szakember hiánnyal pár éven belül 4500 pedagógus fog pluszba hiányozni a rendszerből és ez még kiegészül azzal, hogy, ha valaki az oktatási státusztörvény miatt mond fel az iskolákban, akkor felvetődik jogosan a kérdés, hogy: Ki fogja tanítani pár éven belül az új nemzedéket?

Nem lehet mindent a digitalizációra és a robotokra bízni, mert az lexikális és gyakorlati tudást nem tudják átadni a gyerekeknek, amit a tanulás készségeken keresztül sajátít el alapjaiban, az iskolában tanórán a gyermek

Tehát ahhoz, hogy az elméletben "jól tanuló" magyar diákok, használni is tudják a már megszerzett tudást, gyakorlatra van szükség! 

A finn módszertant átvéve

– A gyakorlatot és a magyar elméleti módszertant ezzel összedolgozva, kell oktatni a diákokat, hogy motiváltak, érdeklődőtek és hatékonyak legyenek majd a szakmáikban, a munka világában!

 

Mit kell tennie ezért, ennek tükrében a magyar tanároknak?

- Elméleti tudást biztosítani, kritikus gondolkodásra tanítani a diákokat, autonóm módon!

- Illetve motivációs feladatokon keresztül, belevinni a tanulandó témaköröket, feladatokat, házidolgozatokat, projektfeladatokat és tételeket a mindennapi gyakorlatba!

- Szabad információ és forrás használata szükséges, a kerettanterv mellett.

- Okos eszköz használat, melyet használhat, akár órán is a tanulásra a diák, akár a tanára instrukciója szerint is!

Ez is segíti - a bizalom, illetve az autonómia létfenntartását, ami egyensúlyt teremt, és jobb hangulatot biztosít, a diákok, a szülők és a tanárok számára is!

Motiváltan tanulni eredményesebb és hatékonyabb, mint csak leadva az anyagot és másnap visszakérdezni!


Jogosan merülhet fel az a kérdés, hogy az új Alaptanterv (a NAT) és az új státusztörvény diktátum mellett, a jelenlegi oktatási rendszerben is lehet-e alkalmazni mindezt?

A válasz: Igen lehet! 


Hiszen az Alaptörvény kimondja, hogy a szülő dönti el, a felnőtté válásig, hogy hol taníttatja a gyermekét, ő felel érte, és ha iskolába jár, akkor a tanára, akire rábízták, hogy tanítsa a gyerekét!

A pedagógus feladata pedig ezt végrehajtani, hiszen ezért tanító és nevelő, pedagógus személyről beszélünk! 

 Az autonóm tanítás FONTOS eleme az oktatásnak és SZERVES RÉSZE annak!

Emiatt hatékony és jó eredményt hoz, a magyar oktatás minőségébe és a finn-oktatási módszertan, teljes átvétele és közös alkalmazása a magyar oktatási módszertannal. 

A tanárok helyzetében, akkor lesz igazán lélekmelengető változás, ha így tanítanak a státusztörvény megjelenése után is!

Tehát a tanároknak nem kell félniük és nem kell aggódniuk, mert Ő rájuk van bízva, a szülők által a gyerek, aki: 

- Tanulni szeretne

- Fejlődni szeretne és

- A gyakorlatban is szeretné a munkavilágába alkalmazni a megszerzett tudását gyakorlat útján

- Ami szerves részét képezi majd az ország gazdasági fejlődésének leendő munkáján keresztül. 

/Cikket írta: Kundrák Dávid,  2023. 12. 21./

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Milyen a gyermekvédelmi pálya? Milyen a gyermekvédelem helyzete Magyarországon általánosságban jelenleg?